Black Friday

Tien professionele schoonmaaktips

Efficiëntie, dat is waar het bij professioneel schoonmaken om draait. Veel en grote ruimtes moeten snel worden schoongemaakt, waarbij hygiëne voorop staat en het schoonmaakpersoneel zo veel mogelijk ontlast moet worden. Daarom geven we in deze blog graag een aantal professionele schoonmaaktips. Niet alleen om tijd te besparen, maar ook voor een beter resultaat en om gezondheidsklachten bij schoonmaakpersoneel te voorkomen.

Tip 1 - Kies voor goed materiaal

De juiste hulpmiddelen zorgen ervoor dat er snel, goed en ARBO verantwoord schoongemaakt kan worden. Denk hierbij aan een schoonmaakkar, dweilen met verstelbare steel en emmers met kleurcodering om onderscheid te maken in schoon en vuil water of water voor meubilair en vloeren of water voor interieur en sanitair.

Kies ook voor kwaliteit, want niemand zit te wachten op materiaal wat niet meewerkt of waar niet prettig mee schoongemaakt kan worden. Dit kost alleen maar extra tijd en veel frustraties.

Tip 2 - Eerst opruimen, dan schoonmaken

Voor er gereinigd gaat worden is het handig om eerst op te ruimen. Eerst al het gebruikte linnengoed verzamelen, rondslingerende prullaria in de afvalzak, prullenbakken legen en rondslingerende zaken aan de kant. Hierdoor kunnen grote oppervlakten veel sneller gereinigd worden, zonder dat er eerst elke keer van alles in de weg ligt of reeds schoongemaakte oppervlakten weer vies worden.

Tip 3 - Van hoog naar laag, van achter naar voor

Een veel gehoorde regel bij het schoonmaken is van hoog naar laag werken. Begin dus met kastjes, werkbladen etc. en werk zo verder naar onder toe. Stof wat zo naar beneden dwarrelt neem je dan vanzelf ook mee. De vloer is dus als laatste aan de beurt.

Begin ook zo veel mogelijk achterin de ruimte en werk langzaamaan naar voren, richting de deur toe. Dit voorkomt dat je zelf niet meer iets vies hoeft te maken wat je al hebt gehad. Denk aan (smerige) voetstappen.

Tip 4 - De juiste werkhouding

Heel belangrijk bij het schoonmaken is een goede werkhouding. Hiervoor zijn ook de juiste hulpmiddelen nodig, zoals eerder besproken bij tip 1. De rug ontlasten is de belangrijkste regel om in acht te nemen bij het schoonmaken. Houdt de rug dus zo veel mogelijk recht en ga door de knieën in plaats van te buigen. Lees er alles over op de website van RAS Arboschoonmaak.

Tip 5 - Eerst droog, dan nat

Moet er een ruimte schoongemaakt worden die erg stoffig is of waar er veel zand of iets dergelijks op de vloer ligt, stof dan eerst alles af met een microvezel doekje of veeg eerst de vloer aan met een zachte bezem. Hiermee wordt voorkomen dat je tijdens het vochtig afnemen alleen maar vuil aan het verplaatsen bent.

Tip 6 - Kleurcodering

Bij tip 1 had ik het al over emmers met kleurcodering, maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de schoonmaakdoekjes. Hiermee maak je altijd onderscheid tussen doekjes voor het gebruik van de werkoppervlakten (bureaus), toiletten, keuken/kantine, etc. Wel zo hygiënisch. Hanteer ook iedere keer weer dezelfde kleuren voor dezelfde ruimtes, dus bijvoorbeeld geel voor de toiletten, ook al worden de doekjes gewassen.

Tip 7 – Draag kleding welke vies mag worden

Het klinkt voordehand liggend, maar het werkt echter aanzienlijk efficiënter; draag kleding welke vies mag worden. Je hoeft er zo niet elke kleer bij stil te staan dat je kledingstuk vies wordt. Door hier elke keer bij na te denken ga je vanzelf veel voorzichtiger te werk en dit kost weer meer tijd.

Tip 8 – Clean Desk Policy

Met een clean desk policy wordt er verwacht van medewerkers dat ze hun bureaus na elke werkdag netjes achterlaten met zo min mogelijk op het bureau laten liggen.

Een clean desk policy is niet alleen voor het oog, maar draagt ook bij aan minder afleiding en een betere hygiëne. Daarnaast is het voor de schoonmaakster ook een stuk makkelijker om de bureaus af te nemen.

Tip 9 – Vergeet de koelkast niet

Koelkasten voor algemeen gebruik op het werk, ik durf wel te zeggen dat het overal voorkomt dat er met enige regelmaat iets over de houdbaarheidsdatum moet worden weggegooid. Of het nu een salade is in een Tupperware bakje waarvan je de deksel liever niet meer aftrekt of iets van vleeswaren. Zorgt ervoor dat de koelkast netjes blijft en zaken die niet lang houdbaar zijn er niet te lang in blijven staan/liggen.

Tip 10 – Zorg voor voldoende prullenbakken binnen handbereik

Als er geen prullenbak binnen handbereik is, dan zijn we vaak al te lui om het meteen weg te gooien. Dit resulteert al snel in rondslingerende rommel. Zorg daarom voor prullenbakken bij iedere werkplek, op de toiletten, in de keuken, etc. Medewerkers worden zo gestimuleerd om hun rommel meteen weg te gooien.

Delen: